Mercedes-Benz ML próbálgatás
A5 2006.06.14. 21:03
Sosem hittem volna, hogy egyszer egy Merci ML-ből is vigyorogva szállhatok ki, de egyszer ennek is eljött az ideje. Egyedi design, erős motorok, új hétsebességes automata és még nem mondtam el semmit.
Szintet eMeL
Egy szép téli nap reggelén,
A Kárpát utcában keltem én.
Mercedes-Benz ML lesz a nap témája,
Foglaljuk a tervező nevét imába.
Modern dizájn, új motorok, a biztonság mellett a technika a lényeg
PRE-SAFE rendszer,7G-TRONIC és AIRMATIC emelik a tétet.
A Mercedes-Benz 1997-ben lépett be az SUV piacra, annak idején amolyan kategória teremtőként dobta piacra az M-osztályt, amely azóta meglehetősen szép sikereket könyvelhetett el magának. Számos nemzetközi díj mellett a mai napig világszerte eladott 620 000 darab is megerősíti a modell létjogosultságát, ami miatt különösen érthető, hogy az új ML-be is beleölték minden tudásukat.
Az új M-osztály egyéni karakterét elsősorban erős kontúrokkal rendelkező formatervének, a lapos szélvédőnek, a markáns sárvédőknek és a hátrafelé emelkedő övvonalnak köszönheti, melyek amolyan sportos fenevad kiállást kölcsönöznek már az alapmodellnek is, az AMG esetében ez persze fokozottan igaz. A méretek növelésével is sikerült javítani az autó kiállásán, az új M-osztály az előző modellhez képest 150 milliméterrel hosszabb (most 4780 mm), 71 milliméterrel szélesebb (most 1911 mm), és nyolc milliméterrel alacsonyabb (most 1768 mm). A tengelytáv 95 milliméterrel 2915 milliméterre nőtt. A formaterv változása mellett nagyon fontos, hogy az új kasztni áramvonalasabb, mint a régi, a Cw-érték az eddigi 0,39 helyett 0,34 lett, amelyhez ha még azt is hozzávesszük, hogy a motorkínálat jelentősen átalakult, akkor bizony jelentős fogyasztáscsökkenés is remélhető.
A motorkínálat változásában talán a legfontosabb az új, az E-osztály 4MATIC-ban már kipróbált 3000-es turbódízel, mely egyből kétféle teljesítményszinttel kapható. A harmadik generációs, közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezéses motor a legmodernebb piezo-befecskendező fúvókákkal van felszerelve, sajnos a részecskeszűrő azonban nem szériatartozék hozzá, csak rendelhető (201e Ft). Az erőforrás - mint más modellekben is � 280 és 320 CDI jelzéssel kapható, de ez ne tévesszen meg senkit, hiszen ugyanarról a 3 literes motorról van szó. A gyengébb 280 CDI 190 LE és 440 Nm leadására képes, míg az erősebb 320 CDI 224 lovas, és ennek a maximális nyomatéka már 510 Nm, amelyet ráadásul már 1600-as fordulatszámon produkál. A dízel modellek üzemanyag-fogyasztása 9,4 liter 100 kilométerenként, ami kifejezetten kedvező a monstrum méreteihez képest. Persze a valóságban ez bőven meghaladhatjuk, de erről majd később.
A benzinesek is újak, hiszen az ML 350 V6-os 272 LE-s blokkja is csak nemrég jelent meg a Mercedes kínálatában, így eddig a régi ML-ben nem lehetett elérhető. A másik, az úgynevezett csúcsmotor is hasonló cipőben jár, hiszen az ML500-as erőforrása immár 306 LE-s, vagyis a jó öreg V8-as erősebb lett. Csupán addig jelenti ez a csúcsot, míg be nem tör a piacra az új AMG változat, amely igazán tökösre sikeredett. Az ML 63 AMG kemény 510 LE leadására képes, tehát több mint 200 lóval többet tud, mint a legerősebb polgári verzió, amely azért szintén nem szerénykedhet. Belegondolni sem merek, mit tudhat ez a fenevad, hiszen már az ML500-as is hasít rendesen.
Az ML egyik legnagyobb újdonsága az új, jelenleg még egyedülálló 7G-TRONIC hétfokozatú automataváltó, amely az új M-osztály minden modelljéhez széria felszerelés. Az intelligens váltó gyors is, és állítólag a fogyasztást is csökkenti, de a legnagyobb érdekessége mégis az, hogy hátramenetben is két fokozat létezik. A Mercedes ennél gondolt először arra, hogy a váltó kezelését választókar formájában a kormánykerék közelébe tegye, amelyet DIRECT SELECT-nek neveztek el, de természetesen a kormánykeréken lévő gombokkal lehet navigálni a fokozatok között.
A Mercedes-Benz továbbfejlesztette az állandó összkerékmeghajtást, ami mellett beépítettek egy lejtmenetvezérlőt is, sőt az ABS is átalakult az off-road használathoz. A valódi terepjárók kedvéért bekerült a kínáltba egy off-road csomag, amely egy teljesen zárható középső és hátsó difi mellett tartalmaz egy felezőt, sőt még módosították az AIRMATIC légrugózást is. Ez utóbbi segítségével a szabad magasság 110 milliméterrel 291 milliméterre, a gázlómélység pedig 600 milliméterre növelhető. Az AIRMATIC rendszert sorozatgyártásban kombinálják az Adaptív Csillapító Rendszerrel (ADS), amely a szituációnak megfelelően szabályozza a csillapítást.
A futóművet sem hagyták annyiban, a mérnökök áttervezték az M-osztály első és hátsó tengelyét is, elől egy alumíniumból készült kettős keresztlengőkaros, hátul pedig egy négy lengőkaros felfüggesztés javítja az úttartást. Ezen a síkon továbbfutva jutunk el a szélesebb abroncsokhoz, amely alapesetben 235/65 R 17 méretű, míg az ML500-asnál 255/55 R 18-as.
Természetesen a biztonság is fontos a Mercinek, így ebbe a modellbe is bekerült a PRE-SAFE utasvédelmi rendszerrel, amely balesetveszélyes helyzetekben aktivizálódik, felkészíti az utasokat és a gépkocsit a fenyegető ütközésre. A rendszer össze van kapcsolva a blokkolásgátlóval, a fékezési asszisztenssel és az elektronikus fékerő-elosztóval, mely rendszerek érzékelői felismerik a veszélyes
alán ennyi elég is az újdonságokról, főleg mivel egy ML 320 CDI-t sikerült személyesen is nyüstölni. Az új motor már annak idején az E-osztály 4MATIC bemutatón is bizonyított, de most először sikerült hosszabb távon is vallatóra fogni, sőt egyből mentünk autópályán, kanyargós hegyi szerpentinen, és "terepen" is.
Luxusautó
Luxusautó
Be kell valljam, nekem a képek alapján nem igazán tetszett az új ML, de a személyes találkozás sokat javított a helyzeten. Kezdetnek egy ezüstszínűt vettem szemügyre, de a végén egy feketével indultunk el a nagy útra, amely így utólag jobban is tetszik. A formavilág a hangsúlyosabb ívekkel, és a szögletességével sokkal dinamikusabb, de mégsem sportos, inkább egy harckocsi jut róla eszembe, mondjuk mint Carl Lewis, de lehet, hogy ez személyfüggő.
Belül viszont már első látásra tetszett minden, a kidolgozás, valamint az ízléses színvilág már önmagában csábító a sajtóképeken, de ez életben is nagyon jól mutat, hiszen ekkor már szembesülhettem a felhasznált anyagok minőségével. Igazán igényes, magával ragadó, egyszerűen jó érzés benne ülni, ami elindulás után még jobban igaz, hiszen nagyon csendesen és kényelmesen suhan. Autópályán gyakorlatilag bármire képes, akár 130-cal a lehető legnagyobb csendben poroszkálni, de akár 200 felé is vígan megy, igaz ez már elvileg nem illik egy ilyen nagy géphez. A futóműve mindenesetre adott hozzá, sőt ami ennél is fontosabb, a fékek bitang jól harapnak, ezáltal akár 200-ról is nagyon hamar megáll. A hétsebességes automata szinte észrevétlenül teszi a dolgát, a kézi módra a nagyon nyomatékos motor miatt szinte semmi szükség. Csupán az zavart, hogy néha kicsit lassan reagál a gázadásra, de kellő tapasztalat után már ezt is könnyen lehet uralni.
Hegyi szerpentinen egy ilyen SUV kb. olyan természetességgel mozog, mint Fekete Laci felemás korláton, de azért az összhatás mégsem annyira rossz. Kellően odafigyelve akár lendületesen is lehet vele autózni, bár a karosszéria billegése túlzott. Hiába, nem ez a hazai pálya, sokkal inkább az erdei föld/murva utak. Itt már kifejezetten jó a jobb csillapítású futómű, nem gáz a hasmagasság, sőt kifejezetten jól mozog az autó. Off-road csomag nélkül még egy kicsit túl alacsony ahhoz, hogy komolyabb terepre bemerészkedjünk, de mint tudjuk az átlag SUV vásárlók ezt sosem teszik, tehát ez sem igazán baj. Az mindenestre megnyugtató, hogy létezik egy csomag, amivel szegről-végről valódi terepjáró válhat belőle.
Egy nap tapasztalata után az ML a szememben egy igazi utazó luxuslimuzin, amely a vártnál jóval a föld fölött van. Nem mondanám terepjárónak, de sok olyan helyre is bemerészkednék vele, ahová már egy E-vel nem kanyarodnék be. A dízelmoci igazi meggyőző teljesítményre képes, csak éppen a fogyasztása nem a gyári adatokat idézi, hiszen a tesztút alatt 13,7 literes átlagfogyasztást regisztrált a gép, ami nem is olyan sok, hiszen előtte 14,3 liter volt benne.
Az ML-nek elsősorban a minősége és a magabiztos futása tetszett, na meg az, hogy a rengeteg elektronika ellenére még vezetési élményről is beszélhetünk. Csúszós úton váratlanul élvezeteset autóztam vele, de ugyanez az autó autópályán nagyon pihentető is tud lenni. Ilyenkor szinte gyerekjáték vezetni, miközben terepen kikapcsolt elektronikával akár izzasztó is lehet.
Eddig nem beszélten az árakról, pedig ez is a lényeges szempont, igaz az ML vásárlóközönsége számára már koránt sem annyira az. Az indulóárak nem annyira vészesek, sőt az alapfelszereltség is egészen jól fest, de azért bőven van még mit rendelni. Az említett PRE-SAFE rendszer (112500 Ft), az Off-Road csomag (552500 Ft), PARKTRONIC (225eFt), AIRMATIC (552500 Ft), navigáció-rendszer (500-700 e Ft), Bi-Xenon fényszóró (458750 Ft)és sok minden más külön feláras cucc, tehát mire készen van egy jól felszerelt ML, addigra bizony jó néhány millát rá lehet költeni az áhított vasra.
Ez esetünkben annyit jelent, hogy egy ML 320 CDI 14,25 millió forint alapárára mondjuk jön még egy körülbelül 2-3 millió forint, de az sem lehetetlen, hogy ez az összeg elmenjen 20 millióig. Ez azért már elég sok, de végignézve a kategóriatársak árlistáját nem is nevezhető túlzásnak.
|