Merci kontra smart videó - Kemény dió a Smart
A5 2006.08.18. 10:53
Magyarországon bevezetése óta 376 darab smartot adtak el, amely kiváló adat annak tükrében, hogy egyelőre mindössze egyetlen budapesti kereskedés létezik. A smart Center idei célja az évi 200 darab elérése, ezzel együtt sor kerülhetne az 500. smart átadására.
| A sikerek ellenére az emberek még mindig kétkedéssel fogadják ezeket a városi kisautókat, pedig egyrészt sokkal biztonságosabbak, mint hiszik, másrészt pedig jóval ideálisabb választás a belvárosi közlekedésben.

Ha megnézzük a budapesti városi közlekedést, akkor mindenkinek feltűnhet, hogy az autókban általában egy ember ül, néha kettő, de a statisztikák szerint az átlagos utasszám 1,2. Hogy mi következik ebből? Hát az, hogy a közlekedők javarészének tökéletesen elég lenne egy kétüléses autó, a maradék két ülést és a csomagtartót, vagyis a jóval nagyobb kasztni okozta súlytöbbletet teljesen feleslegesen hordozza magával mindenki. Ez rögtön két dolog miatt sem optimális. Az első és talán mondhatjuk a legfontosabb a fogyasztás, hiszen a nehezebb autót többet eszik, ezáltal több károsanyagot puffogtat el a semmire. Szennyezzük a levegőt, és az egyre emelkedő üzemanyagárak mellett komoly pénzeket szórunk ki a saját zsebünkből. A másik a parkolás, ugyanis évről évre egyre több autó van az utakon, miközben a parkolóhely az ugyanannyi, ezáltal kevésbé tudunk parkolni. Ha városban tömegesen járnának smart fortwo-val, akkor a parkolási helyzet is javulna.
Persze ezt sokan látják és tisztában vannak vele, de ekkor jön, hogy a smart nem biztonságos, és túl drága. Az ára valóban a méreteihez képest sok, ugyanakkor mint az előbbiekből kiderül, a mindennapi használat során ez anyagilag és idegileg is megtérül, hiszen jóval olcsóbban eljuthatunk A-ból B-be, és még a parkolás is könnyebb.
A másik felvetés a biztonság, amelyre sokan sokfélét mondtak már, pedig nincsenek tisztában azzal, hogy a smart az átlagnál jóval biztonságosabb. A vásárlók általában a fortwo szerény külső méreteiből indulnak ki, nem is feltételezik, hogy a látszat csal. A fortwo a biztonsági tridion utascellájának köszönhetően olyan kemény, mint egy dió, amit első hallásra senki se vesz komolyan, ezért inkább nézzük is meg videón!
A Mercedes-Benz házi tesztjén egy Mercit ütköztettek egy smart fortwonak úgy, hogy mindkét autó 50-nel ment. Az eredmény magáért beszél, de azért nézzük mit írtak különböző magazinok a smart biztonságáról:

1998. október: az "AutoBild" autós hetilap által rendezett törésteszten öt kisautó közül a smart fortwo érte el a legjobb eredményt. A tesztelők azt mondták róla, hogy olyan biztonságos, "mint a nagyok". 1999.: az "auto, motor und sport" autós magazin (1999/19. szám) töréstesztjében frontálisan ütközött egymással a Mercedes-Benz S-osztály és a smart fortwo - mindkét gépkocsi 50 km/h sebességgel haladt. Az eredmény: "Parányi méretei ellenére is kellő védelmet nyújt utasainak a smart." 2003. június: a DEKRA szakértői frontális ütközésnek vetettek alá egy smart fortwot és egy másik kisautót. Ezúttal is 50 km/h sebességgel haladt mindkét jármű. Az eredmény: míg a másik gyártmányú kisautó utascellája összeroppant, a smart fortwo messzemenően megőrizte eredeti alakját. A smart fortwo vezetője a valóságban kisebb sérülésekkel megúszná az ütközést. 2003.: az ADAC (Német Autóklub) autóülés-/fejtámla-tesztje. A tíz kisautóra kiterjedő vizsgálatban a smart fortwo ülései bizonyultak a legjobbnak. Ráfutásos balesetkor ezek védik legjobban az utasokat. | |