Mercedes-Benz R 320 CDI teszt
A5 2006.09.22. 18:27
Nem öt, nem hét, hanem hat. A Mercedes úgy gondolta, hogy fityiszt mutat mindenkinek és megcsinálta a hatszemélyes luxusautót, amit R-osztálynak nevezett el. Az S-osztálynál alig kisebb bálnában valóban kényelmesen elférnek ennyien, ráadásul a legjobb utazóautók egyike, a kérdés csak az, hogy ki fogja megvenni.

|
 |
A hatüléses luxus-Mercedes - 34 kép a galériában | |
| Járt utat járatlanért ne hagyj el - szól a népi bölcsesség, a népi bölcsesség pedig az a műfaj, amit botorság nem meghallgatni. Folyton a kitaposott ösvényen járni viszont egyrészt piszkosul unalmas, másfelől pedig nem túl sok teret enged a változásnak, melyekre bizony időről időre szükség van, ha tetszik, ha nem.
Márpedig a luxusautó-kínálat - az esetleges látszattal ellentétben - általában semmiféle izgalmat nem tartogat. Néhány, többségükben csúfos bukással végződő próbálkozást leszámítva ugyanis évtizedek óta ugyanazon klisé alapján készülnek a legjobban eleresztett rétegnek szóló modellek. A recept a következő: végy egy legalább öt méter hosszú limuzin karosszériát, rajzolj neki elegáns, de visszafogott vonalakat és tömd tele az összes aktuálisan elérhető elektronikai és kényelmi vívmánnyal. A ?háromdobozos? karosszéria ezen szegmensben az évtizedek alatt olyan mélyen beépült az emberek tudatába, hogy hajlamosak minden más kezdeményezést kapásból lefitymálni, noha azt nem feltétlenül kellene.
|
 |
Szakít a hagyományokkal | |
| Radikális változtatásokhoz a Mercedes túl okos, ráadásul túl jól fogynak autói ahhoz, hogy ilyen kamikaze módon próbálkozzon. Drasztikus váltás helyett most is ugyanazt csinálták, mint az CLS-sel, ami az E-osztály alapjaira épül, vagy a B-osztállyal (ami pedig az A-éra): egy kategóriába több autót küldtek, hogy az evolucionizmus elve alapján kiderüljön, melyik a jobb. Ez a stratégia autórajongói és gyártói szemszögből nézve egyaránt jónak tűnik, hiszen mi több és izgalmasabb járművet kapunk, a Mercedesnek pedig egyrészt nem kerül olyan sokba a projekt, mintha a semmiből teremtené elő ezeket az autókat, másfelöl pedig így olyan embereket is megfoghat magának, akiknek egyébként nem szimpatikusak a márka klasszikus erényeket felvonultató modelljei.
Az R-osztály ugyan nem kapcsolódik közvetlenül az S-osztályhoz, mégis leginkább ennek átirataként lehet értelmezni. Ennek elsődleges oka a méretekben keresendő, az R-osztály ugyanis rettenetesen nagy. Már az alapkivitel is 4922 milliméter hosszú és két centi híján három méteres tengelytávú, mi azonban a nyújtott változatot kaptuk meg, amelynél ezek az értékek már 5157, valamint 3215 mm. Ezen adatok láttán már nem is csodálkozunk azon, hogy az R-osztály nem Stuttgartban, hanem az Egyesült Államokbeli Tuscaloosában készül (itt gyártják egyébként az M-osztályt is), a Mercedes előzetes tervei szerint pedig a termelés fele az amerikai kontinensen marad.
|
 |
Inkább érdekes, mint szép | |
| Hogy miben is nyújt mást az R-osztály, mint voltaképpen az összes többi autó? Abban, hogy ez egy hatszemélyes luxusautó, amiben maximum ketten ülnek egymás mellett. Az R-klasse ugyanis 2+2+2 üléses, ez a megoldás pedig előnyökkel és hátrányokkal egyaránt jár, bár szerencsére inkább az előbbiek vannak túlsúlyban. A külső méretekből adódóan nem lehet kérdés az első üléssor kényelme, hátul, vagyis középen azonban még a luxusautóknál sem lehet rendesen hárman elférni, így itt okos megoldás volt kétülésesre venni a figurát. Ennek köszönhetően ugyanis ezeken a helyeken ugyanolyan kényelmesen lehet ücsörögni, mint elöl, a lábtér hatalmas, a fej-, valamint a válltér pedig szintúgy az. Az ülések természetesen itt is tologathatók és állítható a háttámla dőlésszöge, a teljes kényelem érdekében pedig egy méretes könyöklőt is telepítettek középre, melyben egy szép nagy tárolórekesz és két pohártartó kapott helyet. A harmadik üléssorba a megszokottak szerint a hátsó ajtón keresztül, a középső sor egyik székének ledöntésével kell, ami ugyan nem igazán méltó megoldás egy luxus-Mercedeshez, de hát vagy ezt, vagy a hat ajtót választhatták a tervezők, akkor pedig már mindenképpen ez tűnik szerencsésebbnek. Nézzük, hogyan is sikerült kivitelezniük mindezt a stuttgartiaknak!
|
 |
Autópályán az igazi | |
| Már előtte is feltűnik, hogy a hátsó ajtó iszonyatosan nagy: egzakt adatot ugyan nem tudunk mondani, de feltűnően hosszú, ennek ellenére természetesen ugyanolyan könnyen nyílik és csukódik, mint rövidebb, ennek megfelelően jóval kevésbé súlyos társai. A leghátsó üléssor eléréséhez mindössze egy kar meghúzására van szükség, ennek hatására pedig a középső széknek nemcsak hogy az üléstámlája előre dől, hanem az ülőlap is előre-, illetve lefelé csúszik jó néhány centimétert, jelentősen könnyítve ezzel a bekászálódás procedúráján. A hatékony segítségnek hála valóbban sokkal kényelmesebb az ötödik-hatodik fotelben helyet foglalni, mint általában a három üléssoros járművek bármelyikében, de azért lehetőség szerint senki se a hatvan év feletti utasokat próbálja meg ide elhelyezni.
Ha a beszállás műveletén sikerült túljutni, akkor meglepően kényelmes helyzetben utazhatnak az R-osztály hátsó traktusába szorultak, akár több száz kilométeren keresztül is. Míg az ehhez a megoldáshoz leginkább hasonlító hétszemélyes autók esetében a harmadik üléssort csak büntetésként, illetve kisgyermekeknek tudtuk ajánlani, addig az R-klasse ötödik-hatodik ülése már szemrebbenés nélkül nevezhető teljes értékűnek. A Mercedesnek tehát 2005-re sikerült addig eljutnia, hogy magáénak vallhat egy valóban hatszemélyes autót, ami mindenképpen remek hír, reméljük a konkurensek is követik majd a példáját.
|
 |
Elegáns belső sok extrával | |
| A beltér ráadásul, azon kívül, hogy hatalmas, még szép is. Ez persze elvárható egy Mercedestől, de azért mindig ellágyul az emberfia egy makulátlanul összeszerelt, ízléses anyagokkal operáló enteriőrtől. Meglepetéssel itt igazából nem szolgál az autó, bár különlegesebb és megszokott extrákkal rendesen teletömték. A leginkább figyelemfelkeltő a hatalmas üvegtető, melynek első része elektromosan elhúzható, de szinte a teljes karosszérián végighúzódik. Aztán van itt még háromzónás digitális klíma, multifunkciós kormánykerék, árnyékoló rolók a hátsó ajtókban, navigációs rendszer, kanyarkövető, bi-xenon fényszóró, vagy a már ismert Pre-Safe balesetfelkészítő rendszer. Ebből a rövid extralistából látszik, hogy ugyan a stuttgartiak minden épeszű felszerelést beleépítettek az R-osztályba, mégsem halmozták el azt olyan innovációkkal, mint amilyenekkel az S-osztályban találkoztunk, ilyen téren így sokkal inkább az E-osztályhoz áll közelebb.
|
 |
Hatalmas a hátsó helykínálat is | |
| Mivel az R-osztály meglehetősen nehezen kategorizálható jármű, ezért mindenféle változatos körülmény között próbára tettük, ám sajnálatos módon ugyanarra a végkövetkeztetésre kellett jutnunk, mint az E-osztálytól fölfelé az összes Mercedes esetében: ezzel az autóval a legjobb, amit csinálni lehet, az a sztrádán történő suhanás. Egyszerűen itt érzi magát legjobban az autó és utasai egyaránt, van azonban egy komoly hátulütője az R-osztálynak, mégpedig az, hogy iszonyatosan csendes és ingerszegény. Előbbi önmagában hatalmas erény, hiszen 160-180 km/órás tempónál jószerivel még semmi nesz, némi motor-, és szélzaj csak 200 fölött hatol be az utastérbe, a gyors utazás így nem lesz egyben fárasztó is. A baj csak az, hogy pontosan ennek köszönhetően autópályán akkora izgalmakat tartogat az R-osztály, mint egy vasárnap délutáni passziánsz-parti. Hosszú út esetén elalvás ellen így mindenképpen hasznos, ha a sofőr felvértezi magát megfelelő mennyiségű energiaitallal és/vagy szórakoztató útitársakkal, a kvázi-tökéletességnek ugyanis megvannak az ilyenfajta hátulütői.
|
 |
Szépek az éjszakai fények | |
| Az R-osztály ránézésre nem egy különösebben kanyarvadász autó, hiszen legalább két-, de inkább három számmal nagyobb a kelleténél, az S-osztálynál szerzett tapasztalatokból kiindulva azonban titokban feltételeztem, hogy az autópálya hosszan elnyújtott ívein majd elemében érzi magát. Rövid próbálkozás után azonban gyorsan be kellett látnom, hogy tévedtem: a Mercedes által kitalált Grand Sports Tourer kategórianév középső szavát bátran kihagyhatták volna a túlbuzgó német marketingesek, az R-klasséval ugyanis egyáltalán nem lehet semmi sportosat sem csinálni. Ugyan a hátsó futómű már alapáron légrugós, tesztalanyunk esetében pedig már a teljes rugózásért Airmatic felelt, melynek három fokozatban, a középkonzolról állítható a keménysége (választható normál, komfort és sport), a fizika azonban esetünkben a technika előtt jár: a 235/65-ös gumik és a közel 2,2 tonnás üres tömeg bizony megölik a sportosabb kanyarodási hajlandóságot. Ezzel azonban nincs is különösebb baj, hiszen az autó maga annyira kellemes és nyugodt karakter, hogy senki nem akar vele száguldozni, sokkal inkább utazni és nézelődni a lehető legnagyobb kényelemben.
|
 |
Állítható keménységű a légrugós futómű | |
| Mivel az R-osztályt sok egyéb más mellett szabadidő-autónak is szánják, ezért nem maradhatott ki belőle az összkerék-hajtás sem. Ennek előnyei a mindennapok során viszonylag ritkán jönnek elő, egy alpesi sítúránál azonban remekül jöhet a 4Matic hajtás. Ezen körülmény esetén további hasznos megoldás a légrugózás azon tulajdonsága, hogy a hasmagasságot képes öt centiméterrel megnövelni, ezáltal jóval csökken annak az esélye, hogy kisebb hóbuckákról kelljen letologatni az autót. Az Airmatic további okossága, hogy 120-as tempó fölött 20 milliméterrel lejjebb engedi a karosszériát az aszfalthoz, ezáltal csökkentve a légellenállást.
A tesztpéldány motorja tökéletes választásnak tűnik az autóhoz. A háromliteres, közös nyomócsöves turbódízel a hatüléses Mercedesben 224 lóerőt és - ami fontosabb - 510 Newtonméter nyomatékot ad le, utóbbi adat ráadásul 1600 és 2800-as fordulatszám között végig rendelkezésre áll. A V6-os turbódízel legnagyobb erénye, hogy minden tempónál vannak tartalékai, alacsonyan ébredő nyomatékának hála pedig sosem kell szétforgatni ahhoz, hogy finoman hátba paskoljon az ülés. Apropó, szétforgatás: az R-osztály csak a Mercedes nem is olyan régen bejelentett találmányával, a 7G-Tronic nevű hétsebességes automataváltóval kapható. A váltókar nem a két első ülés között, hanem a kormány mögött jobb oldalon kapott helyet és ugyanúgy néz ki, mint az S-osztályban. Ugyanúgy is teszi a dolgát: teljes harmóniában van a motorral, mindig tudja mit és miért csinál, ráadásul egyáltalán nem érezni a fokozatváltásokat, egyszóval remek. Az autó nyugodt karakterét gyorsan átveszi a sofőr is, ami remekül meglátszik a tesztfogyasztáson: a javarészt vidéki kisvárosokban és autópályán járt R 320 CDI 10,8 liternyi gázolajjal beérte száz kilométerenként, ami finoman szólva nem rossz egy hatalmas, nehéz, összkerekes, automataváltós luxusautótól.
|
 |
Jó autó, de vajon sikeres lesz? | |
| A legújabb Mercedes tehát egy valódi hatüléses luxusautó, amiben roppant kellemes hosszú utakat megtenni, ám ez önmagában még nem garantálja azt, hogy sikeres lesz. Az eladási grafikon kedvezőe alakulása véleményem szerint elsősorban nem az autó milyenségétől függ, hanem attól, hogy a potenciális vásárlók el tudják-e fogadni ezt a vitatható formát egy prémiumautótól. Az általában a klasszikus, vagy éppen az avantgárd rajzolatú modellekkel operáló luxusautó-piac, de még a felsőbb kategória is ugyanis eddig mindig kivetette magából az R-osztályhoz hasonlóakat. A kérdés tehát leginkább az, hogy a tehetősek mernek-e, illetve el kívánnak-e rugaszkodni az olyan nagyon kitaposott ösvénytől és cirka húszmillió forintot kiadni egy jól felszerelt R-osztályért. Erre csak az idő adja meg a választ, addig meg tessék csak lelkesnek és kitartónak lenni kedves Mercedes mérnökök! Na meg aztán amúgy is: utat törni mindig nehezebb, mint egyszerűen végigsétálni a már jól kitaposott ösvényen.

|
Hosszúság: |
5157 |
mm |
V6-os, 24 szelepes common-rail |
turbódízel |
Hengerűrtartalom: |
2987 |
ccm |
Maximális teljesítmény: |
224 |
LE |
/ |
4000 |
ford./perc |
Maximális forgatónyomaték: |
510 |
Nm |
/ |
1600-2800 |
ford./perc |
Hajtás: |
4Matic összkerékhajtás |
Váltó: |
7 fokozatú automataváltó | |
Szélesség: |
1922 |
mm |
Magasság: |
1648 |
mm |
Tengelytáv: |
3215 |
mm |
Nyomtáv |
elöl: |
n.a. |
mm |
|
hátul: |
n.a. |
mm |
Üres tömeg: |
2270 |
kg |
Megengedett össztömeg: |
2895 |
kg |
Csomagtartó mérete: |
212-2047 l |
Üzemanyagtartály mérete: |
80 l |
Gumiméret |
elöl: |
235/65R17 |
|
hátul: |
235/65R17 |
|
Végsebesség |
222 |
km/h |
|
Város: |
12,2 |
l/100 km |
Országút: |
7,6 |
l/100 km |
Vegyes: |
9,3 |
l/100 km | |
Gyorsulás 0-ról 100-ra |
8,7 |
s |
Tesztfogyasztás: |
10,8 |
l/100km |
|
|
|
|
A modell alapára: |
Főbb konkurensek alapárai: |
|
|
|
|
|
| |
15.576.000 |
Ft |
A tesztelt modell ára: |
20.700.000 |
Ft |
|
|
|
|
Kinek ajánljuk?: |
TETSZETT: |
NEM TETSZETT: |
hatalmas belső |
nagy fordulókör |
valóban hatszemélyes |
megosztó külső |
minőségi anyagok |
extrák árai |
motor-váltó-fék |
|
panoráma üvegtető |
| | |
Az R-osztályban elsősorban azok találják meg számításukat, akik szeretnének kicsit elrugaszkodni a tradícióktól, ugyanakkor továbbra is ragaszkodnak a presztízsautóhoz. Ezen kívül tehetősebb nagycsaládosoknak sem lesz rá panasza, utazóautónak ugyanis kiváló az R-osztály. |
| | |
|