Mercedes-Benz S-osztály 4MATIC
autostílus.hu 2006.09.22. 18:57
Mostantól 4MATIC állandó összkerékhajtással is rendelhető a Mercedes-Benz S-osztály. A csomagtartófedélen és a középkonzol fa díszbetétén elhelyezett 4MATIC feliratról lehet felismerni az új összkerékhajtású limuzinokat.
A nagy teljesítményű nyolchengeres benzinmotorral szerelt S 500 4MATIC és S 450 4MATIC mellett az S 320 CDI 4MATIC képében most először olyan összkerékhajtású modellváltozata is lesz az S-osztálynak, amelyet különösen kedvező fogyasztású V6-os dízelmotor hajt.
A 4MATIC összkerékhajtás az 1985. évi Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon ünnepelte világpremierjét. A Mercedes-Benz már a rá következő évben felszerelte az új rendszerrel az E-osztály akkori generációját (124-es sorozat). Az automatikusan kapcsolódó összkerékhajtású modellek kiszállítása 1987 tavaszán vette kezdetét. A következő generáció (210-es sorozat) már új fejlesztésű állandó összkerékhajtással került piacra 1997-ben. A stuttgarti márka első összkerékhajtású személyautójaként debütált E-osztályt követően más modellsorozatok tagjai is megkapták a menetbiztonságot nagyban fokozó új összkerékhajtási rendszert.
Immár összesen hét modellsorozatra terjed ki a Mercedes-Benz összkerékhajtású személygépkocsikból álló szerteágazó kínálata: a C- és az E-osztály 4MATIC rendszerrel szerelt kombi és limuzin változata és az egyaránt kétféle karosszériával forgalmazott összkerékhajtású S-osztály ill. R-osztály mellett a márka három terepjáróját, a GL-t, az M-osztályt és a G-osztályt is magában foglalja. Összesen 48 különböző összkerékhajtású modellt kínál ügyfeleinek a Mercedes-Benz.
A bolygó rendszerű központi differenciálműre épülő új hajtáskoncepció állandóan 45 százalék hajtónyomatékot juttat az első és 55 százalékot a hátsó kerekekre. Lamellakuplungja ráadásul még jobb úttapadáshoz segíti hozzá, és stabilizáló szerepet tölt be abban az esetben, ha elkezdenének kipörögni a kerekek. Ennek, valamint az autó egyéb elektronikus biztonsági rendszereinek, az ESP-nek, a kipörgésgátlónak és a 4ETS-nek köszönhetően kedvezőtlen útviszonyok közepette is lendületesen, kényelmesen és biztonságosan lehet haladni az S-osztály 4MATIC változatával.
Kompakt méretéből, kis tömegéből és csökkentett súrlódású kiviteléből adódóan nemcsak az autó tömegére és fogyasztására, hanem az utazókényelemre és a passzív biztonságra is áldásos hatással van az új összkerékhajtás. Motorváltozattól függően elenyészően kis plusz terhet, mindössze 66 vagy 70 kilogrammot ró az autóra, ami egyedülállóan jó érték. A Mercedes-Benz a jövőben más modelljein is szeretné meghonosítani a fejlett rendszert, amely a Sindelfingenben és Stuttgart-Untertürkheimben működő Mercedes Technology Center önálló fejlesztése. Részegységeinek gyártását közösen végzi a Stuttgart-Untertürkheimben, Esslingen-Hedelfingenben és Esslingen-Mettingenben található gyár.
Az S 500 4MATIC 5,5 literes 388 lóerő teljesítményű és 530 Nm maximális forgatónyomatékú, hengerenként négyszelepes V8-as motorja kiváló menetteljesítményeket garantál: segítségével a hátsókerékhajtásúéval azonos idő, 5,4 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h sebességre az összkerékhajtású limuzin. Az új hajtásrendszer kis tömegének és csökkentett súrlódásának köszönhetően ráadásul alig fogyaszt valamivel többet: az S 500 11,7-11,9 literéhez mért 12,1-12,3 liter (vegyes használat).
Az S 450 4MATIC-ot 4663 cm3 hengerűrtartalmú, 340 lóerő teljesítményű és 460 Nm maximális forgatónyomatékú, hengerenként négyszelepes nyolchengeres motor hajtja. Ez is ugyanolyan jól gyorsul, mint az azonos motorral, de hátsókerékhajtással szerelt változat: 5,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet. 11,6-11,8 literes átlagfogyasztása mindössze 0,4 literrel haladja meg az S 450-ét.
Az S 320 CDI 4MATIC - az első olyan S-osztályos Mercedes-Benz, amelyben dízelmotorral párosul az összkerékhajtás. 235 lóerő teljesítményt és 540 Nm maximális forgatónyomatékot ad le korszerű közös nyomócsöves befecskendezésű V6-os dízelmotorja, és 7,8 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/h sebességre az akár 245 km/h sebességgel is száguldani képes limuzint. Mindössze 8,7-8,9 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren - itt is csupán 0,4 liter a különbség a hátsókerékhajtású változathoz képest.
Az S-osztály valamennyi 4MATIC modellváltozatában a volán közelében elhelyezett DIRECT SELECT váltókarral és kormánykerékre telepített gombokkal egyaránt működtethető 7G-TRONIC automataváltó működik közre az erőátvitelben. A V6-os és V8-as benzinmotorral szerelt változatok eleve közvetlenebb és sportosabb áttételezésű 7G-TRONIC sportváltóval készülnek. Az S 500 4MATIC-nak, S 450 4MATIC-nak és S 320 CDI 4MATIC-nak rövid és hosszú tengelytávú változata is létezik. Az S 500 4MATIC és az S 450 4MATIC 2006 októberétől, az S 320 CDI 4MATIC 2006 decemberétől rendelhető Magyarországon.
|