Nálunk készül az Audi szuperdízele
A5 2007.01.21. 16:54
Detroitban leplezték le az Audi legújabb büszkeségét, az 500 lóerős V12 TDI-t. A hazai gyártású szuperdízelt egyelőre csak a Q7-hez lehet majd rendelni, később azonban az R8-ba is bekerülhet.
Eredetileg ugyan őszre ígérték, az elhúzódó finomítások miatt azonban csak most mutatkozott be az Audi legújabb, egyben legerősebb dízelmotorja. A hatliteres V12 TDI motor debütálása tehát a kapuit január 7-én megnyitó Detroiti Autószalonra maradt, ez azonban nem baj, hiszen az amerikaiakat egyelőre igen nehéz meggyőzni a dízelmotorok előnyeiről, az ilyen látványos demonstrációk láttán pedig idővel bizonyára ők is jobban elfogadják majd a gázolajos motorokat.
A motort először a Q7-hez lehet majd rendelni, a kéttonnás SUV-ból pedig menettulajdonságait tekintve igazi sportmodellt csinál a hatliteres dízel. 500 lóerős teljesítményének és 1000 (!) Newtonméteres nyomatékának köszönhetően ugyanis a Q7 V12 TDI-nek mindössze 5,5 másodpercre van szüksége álló helyzetből 100 km/órára gyorsításhoz, a végét pedig szokás szerint 250-ben szabályozza az elektronika. Az erőforrás specifikációi is megérnek egy misét: a közös nyomócsőben 2000 baros nyomás uralkodik, a motoron két intercooler és két turbófeltöltő van (hengersoronként egy-egy), melyek maximálisan 2,6 barral képesek tölteni. Az 1000 Nm-es nyomatékát ráadásul igen széles, 1750 és 3000 körötti fordulatszám-tartományban adja le a motor, a vele szerelt modellek rugalmassága így kiemelkedő lesz, miközben átlagfogyasztása az Audi szerint 11,9 l/100 km és teljesíti az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási normát is. Mindenképpen ki kell emelni, hogy az új szuperdízel hazánkban, az Audi győri üzemében készül, erre pedig okkal lehetünk büszkék.
A Q7 V12 TDI külsőre is megváltozott valamelyest, legfeltűnőbb ismertetőjele a hatalmas, egybefüggő hűtőmaszk. A beltér is módosult egy kicsit, elsősorban színvilágában, illetve került bele egy mókás kis kütyü, az úgynevezett G-tronic, ami a műszerfal közepén kapott helyet és a négy irányban ható gyorsulásokat jeleníti meg.
Az Audi várhatóan 2008 tavaszán kezdi el forgalmazni a Q7 V12 TDI-t, ára pedig 120 ezer euró körül alakul majd. Az 500 lóerős dízel azonban egészen biztos, hogy nem marad a Q7 privilégiuma, az eddigi pletykák szerint legkorábban az R8-ban láthatjuk majd viszont.
|