Minden kiderült az M3-as BMW motorjáról (frissítve)
A5 2007.04.17. 14:48
High-tech V8-as.
Bár hónapokat kell még várni, míg az első tulajdonosok átvehetik a legújabb M3-as BMW-iket, mégis már régóta arra kíváncsi mindenki, hogy mit tud az újdonság motorja. Nos, a részletek nyilvánosak, a sportos müncheni pedig ezúttal sem okozott csalódást.
Már hónapok óta folynak a spekulációk a BMW várva-várt új sportkupéja, az M3-as erőforrása körül, de most végre a hivatalos részletek is napvilágot láttak. Azt természetesen már eddig is tudhattuk, hogy egy 4 literes, V8-as erőforrásról van szó, most viszont már a teljesítményadatok is ismeretesek. Nos, az M3-as történetének első nyolchengeres high-tech motorja 420 lóerőt teljesít, méghozzá 8300-as fordulatszámon, maximális forgatónyomatéka pedig 400 Nm. Ez utóbbi adat nem hangzik különösebben soknak, viszont sokat elárul a motor használhatóságáról, hogy ennek az értéknek a 85%-a - tehát 340 Nm - már 2000-es fordulatszámtól a sofőr rendelkezésére áll. Ez a kitűnő, szinte teljesen lapos nyomatékgörbe a BMW Double Vanos váltózó szelepvezérlés technikájának köszönhető, miként az is, hogy az erőforrás egyszerre pörgős, mint egy igazi versenymotor, de emellett az alsó fordulatszámtartományokban is jól autózható. Az erőforrás egyébként az alumínium és kompozit anyagok széleskörű alkalmazásának segítségével mindössze 202 kilogrammot nyom, ami egy V8-astól kiváló eredmény (összehasonlítás képpen: az előző M3-as hathengeres motorja 15 kg-mal nehezebb volt). Bár a pontos gyorsulási értékek még mindig nem ismertek, ezeket az adatokat látva talán nem túlzás, ha megelőlegezünk néhány Év Motorja díjat az új erőforrásnak. Az erőforrás állandó és megbízható olajellátása is komoly feladat volt, tekintve, hogy kanyarokban és fékezésnél akár 1,4 g gyorsulással is számolniuk kellett a mérnököknek. A lóerőkkel egy fékenergia-visszatáplálási rendszer is gazdálkodik, ami tölti az akkumulátorokat fékezéskor, így a motornak ezt nem mindig kell megtennie.
A vásárlóknak egyébként már nem kell sokat várniuk, hogy kipróbálhassák mire képes ez az egység a 3-as kupéban, az első M3-asokat ugyanis szeptembertől lehet megvásárolni. Nem sokkal ezután - talán még az idén - követi a többi karosszériavariáns is, tehát a keménytetős kabrió, a szedán és a kombi is.
Forrás: http://www.a5.hu/cikkek/1/19982.shtml
|